«Lureføre» under NM i ORCi 16-17.september Soon

Det var drømmeforhold under første dag av NM i ORCi, arrangert av Soon Seilforening. 29 båter ble med til slutt. «Vår båt» Kookaburra med skipper Henrik Tangen endte på en 17.plass. Vi hadde også sjefen sjøl Jørn Fougner med som mannskap i en X-34 fra Tønsberg Seilforening og med Skipper Nils Kamfjord. De endte på en 20.plass.

Det var meldt minimalt med vind, men på morgenen var et et godt drag fra sør. Like før start gikk den over på sørvest, og banen måtte justeres. Etter start dreide vinden til bake mot sør, noe som favoriserte båtene som lå på styrbord banehalvdel.

Store og små

«Wolfpack» imponerte i første seilas. Båten var bra ut fra start, og fikk full uttelling av den vinden som var på kryssen. Lensen derimot gikk kursen rett inn i vindstilla, noe båtene bak tjente på.

Baneseilas med båter i ulike størrelser favoriserer de store båtene. De kommer kjappere ut i fri vind, og risikerer ikke å bli dekket.

«Grandville Expresss», en Farr 30, er feltets minste båt, men hadde gode starter i alle tre seilaser. 30 foteren klarte også å holde seg i fri vind, og rundet kryssmerket sammen med de aller raskeste båtene. Forholdene var så lette at få av båtene klarte å seile skroghastigheten, bortsett fra kanskje den lille 30-foteren

Store fartsforskjeller

I den lette vinden er det de lette båtene som går fortest. Også «Raa Glede» holdt høy fart. I andre seilas var den foran «Wolfpack» på første kryssmerke. «Raa Glede» seiler med et flatt seil på rull satt fra baugsprydet til mastetoppen. Dette seilet blir skjøtet på samme punkt som fokka, men er langt større.

«Wolfpack» var en hel krysslegg foran i mål hovedfeltet i første seilas, og tok nesten igjen siste båt med en runde i tredje seilas

Trykk på Resultatlister her.