Æresmedlem Leif Førli Halvorsen fyller 90 år i dag

Leif-Halvorsen

Velkjente Leif fyller i dag 90 år, og Brevik Seilforening gratulerer «den store seilemann» så mye med dagen.

Leif har ikke bare vært aktiv seiler i store deler av sitt liv, men var også mangeårig leder av Brevik Seilforening. Dette i en periode hvor Brevik Seilforening tokk både VM medaljer og nesten OL medaljer (endte som kjent på 5.plass etter en omdiskutert disk der…), samt arrangerte NM i både 5 og 6 ulike båtklasser i løpet av sommeren.

Seilveteranen Leif startet også på 90-tallet arbeidet med å skrive i historien om seilsporten i Grenland. Nå foreligger det hele tre bøker som omhandler tiden fra midt på 1800-tallet og fram 2000-tallet. Bind I – «Hardt le» – tar for seg seilsport fram til rundt 1940. «Frisk seilas» har han kalt det andre bindet, der historien om Brevik Seilforening blir fortalt. Bind III handler om store og små båtbyggere i fjorden.

At Halvorsen kunne dokumentere solide kunnskaper om båter og seil før han tok til med arbeidet, hersker det liten tvil om.
Mannen har i et helt liv vært engasjert i Brevik Seilforening, i tillegg til at han har sittet fem år i Norges Seilforbunds styre.

Det er ikke uten grunn Brevik Seilforening har hedret Leif med den velfortjente tittelen Æresmedlem.

Gratulerer med dagen Leif!