Mye flott seiling med Express på Eidangerfjorden.

I Expressklassen konkurrereres det med like utstyrsregler og i «entypeseiling» er det førstemann i mål som gjelder. Det er lov å variere i ganske stor grad på dekkslayout og langt fra alle bytter seil annethvert år. Til tross for dette går båtene går overraskende likt. Brevik seilforening har nå inntil 8 Expresser på startstreken og det er gøy med mye bryggeprat om både taktikk, vindforhold , «boathandling» og om utstyr. Miljøet i Brevik har de siste årene vært i vekst.

Express er en veldig populær entype-klasse der det er stor aktivitet.

Expressklubben – les oppdaterte nyheter.

Expressene seiler med egen start i serieseilasene  og det avtales av og til med egne treninger i forkant av serieseilaser.

Brevik Seilforening representeres i NM for Express 26-28.august 2016

Fra Brevik Seilforening stiller Vegard Heggem med Mannskap. Vegard har seilt ulike joller i barn og ungdomstid, seilt tur og hav og er i dag en av de aktive med egen båt Express som han deler med kompanjong. Med seg i båten har han Bjørge Fredheim, Nils Petter Hovemoen og Dag Rune Wiksten. Så båten er full av erfaring.
Øivind-Tore Mylius som også seiler i Brevik stiller også med båten Hurramegrundt, men denne gangen stiller han for Kragerø Seilforening.
Vi ønsker begge skippere med mannskap lykke til!

Årets NM er på østlandet, nærmere bestemt Moss. Moss seilforening venter bråta med Expresser klare for hevde seg i det som er Norges tøffeste entypefelt. Det er i år påmeldt 54 båter… Dette blir garantert en opplevelse for alle som stiller.

Med ytre Oslofjord satser Moss Seilforening hardt på gode vindforhold, teknisk gode baner og et særs hyggelig sosialt arrangement med bruk av Moss sitt nye klubbhus.

Albin Express som den heter er en seilbåt som ble tegnet av en av Sveriges mest kjente båtkonstruktører, Peter Norlin, i 1978. De fleste Expressene ble laget hos Albin Marin i noen hektiske år fra 1979 til 1982 da det ble produsert over 1100 stykker. Den største flåten finnes naturlig nok i Sverige, men de senere årene er det mange norske seilere som har reist over kjølen for å hente hjem en Express. Flåten i Norge teller i dag over 230 båter og en stor del av disse er aktive på regattabanen. Med omkring 50 påmeldte, har Albin Express vært den største klassen som har stilt i Færderseilasen de siste årene. Ved det kombinerte norges- og nordiske mesterskapet i Express i august 2014 deltok 109 Expresser, noe som gjorde konkurransen til tidenes største entype kjølbåtmesterskap i Norge. Klasseklubben i Norge heter Norsk Expressklubb og har omkring 200 medlemmer.

Nytt løpsoppsett 2016 – print ut og laminer

Det er også i 2016 foretatt en del justeringer på løp med endring av styrbord og babord, samt at det er lagt opp en del flere alternative løp.

Det er viktig at du printer og har med deg de nye løpene ombord.

PRINT – Regattakart med løp 2016

Se ellers også på siden Aktiviteter/Regatta hvor du finner andre dokumenter og informasjon som er aktuelle.

Hilsen regattakomiteen.