Mye flott seiling med Express på Eidangerfjorden.

I Expressklassen konkurrereres det med like utstyrsregler og i «entypeseiling» er det førstemann i mål som gjelder. Det er lov å variere i ganske stor grad på dekkslayout og langt fra alle bytter seil annethvert år. Til tross for dette går båtene går overraskende likt. Brevik seilforening har nå inntil 10 Expresser på startstreken og det er gøy med mye bryggeprat om både taktikk, vindforhold , «boathandling» og om utstyr. Miljøet i Brevik har de siste årene vært i vekst.

Express er en veldig populær entype-klasse der det er stor aktivitet.

Expressklubben – les oppdaterte nyheter.

Expressene seiler med egen og gjerne første start i serieseilasene, og det avtales av og til med egne treninger i forkant av serieseilaser.

NYHETER:

Høstdugnad på Seivall lørdag 17 oktober 10.00 – 16.00

Seivall trenger god pleie av alle medlemmene og brukere av området. Vi avrunder årets seilsesong med å stelle, pleie anlegg og utstyr. Det er også noe helt nødvendig vedlikehold som må gjøres før vinteren setter inn.

Eksempler på oppgaver er:

• Rib`er og bøyebåt, bøyer, joller, brett og utstyrspark skal ivaretas, ryddes og shines opp.
  • Bortkjøring av søppel.
  • Klubbhuset har flere oppgaver innvendig. Renhold kjøkken, vinduer skal vaskes, gjennomgang og rydding.
  • Beskjære busker og kratt for å holde vegetasjonen nede. Ta med redskaper og evt tilhenger for de som har det med. Vi har egen fyllplass for kvist langs veien.
  • Snekkeroppgave knyttet til vinduet i Tårnet er påkrevet og må løses nå før regn og fuktighet skader veggen  mer. Her er kurant men interessant jobb for en eller to snekkerkyndige i klubben.
  • Utbedringer og rydding i dommertårn, servicebygget, jollegarasje og sjøbua.
  • Det er også mange oppgaver på bryggene.
  • Alle som har bryggeplass på Seivall må føle spesielt ansvar for å stille til dugnaden. Oppfordre gjerne mannskapet til å komme også selv om de evt ikke er medlemmer.

Det blir pause og dugnadsmat kl 1300 på plattingen.

Ta med arbeidshansker og relevant utstyr og verktøy.

Jørn, Ole Øyvind og bryggekomiteen (Espen Johnsen, Rune Haugen og Knut Hauge) fordeler arbeidsoppgaver.

Ser frem til en trivelig dugnad😊

Mvh Jørn

Mooring bøyen Doubelhanded – Sesongen 2020 er over

Sesongen 2020 er over og hva passet bedre med avslutnings regatta med 3 stk. Expresser med følgende navn:

Over Evne, Over Dato og Over Streken 🙂

Regattaen ble gjennomført søndag 27 sept. i Nordlig vind fra Nord Nord-øst.

Første båt i mål ble Over Evne. De brukt 1 time 45 min og 50 sekunder på følgende løp. Seivall – Langøya – merke B – merke 2 og målgang Seivall.

Over Evne, med Stig Kolbjørnsen og Pierre Keller var bare 17 sekunder i mål før Over Dato, med Jørn Fougner og Robert Grønlund.

Over Streken med Vegard Heggem og Frank Søtvedt satte strek for årets sesong noen minutter bak der igjen.

Siste runding før målgang

Twostar Moringsbøyen er en Doublehanded regatta for Albin Express.

Twostar Moringsbøyen er en Double handed regatta for

Albin Express. 26.09.2020. Flyttes til søndag 27.09.2020 pga. Værmeldingen

Første varsel signal kl. 11.55

Løp:

Start Seivall

Grønn stake nord for Langøya (S)

Merke B (S)

Merke 2 (S)